Nuffnang Ad

20 September 2018

2 Hari 1 Malam di Cameron Highland

8 & 9 September 2018

Perjalanan dari KL ke Cameron Highland(CH) memang sesak (baca:jammed).

Bertolak jam 8.30 pagi. sampai ke CH jam 2petang.

Kami menginap di Iris House Resort , nak jadikan cerita. masa nak checkin. mula2 kami waze Iris House Hotel. rupanye tempatnya berlainan ye kawan2. tak sama. kalau dari Brinchang, Iris House Resort atas lagi dari Iris House Hotel. Penginapan kami Apartment 3 bilik tidur. setiap bilik ada bilik air.

Masa mula-mula sampai kami singgah ke Avant Chocolate dulu. sebab kami dari arah Simpang Pulai. mak Sis tak suka lalu Tapah sebab jalan dia menakutkan katanya.

Hari sabtu tu jalan masih boleh dikawal lagi. tidak terlalu jammed sangat. tapi sampai ke tempat penginapan dalam jam 4 petang jugak. sebab kami menyinggah-nyinggah dulu.

dah sampai tempat penginapan. kami rehat-rehat dalam kul 6petang kami keluar tuk cari makan malam. dan jalan-jalan kat area Pasa Malam Brinchang.

Keesokkannya pulak, kami pagi2 dah checkout dan terus ke Tanah Rata untuk bersarapan. tapi malangnya selesai je bersarapan. kami tak boleh keluar dari situ. bayangkan siap sarapan dalam kul11 pagi. boleh keluar dari Tanah Rata jam 3 petang. hancur harapan nak berjalan2 ke Taman Lavender .

tapi sempat la kami ke Kea Farm, jalan2 dan bergambar. cantik tamannya. seorang RM1.

nyummy. Summer ape entah nama dia. rm15.90

Avant Chocolate

berkongsi2 di Avant Chocolate

hari kedua. jammed baq hang. dari Tanah Rata ke Kea Farm

Kea garden di Kea Farm

Kea Garden

Avant Chocolate

Tanah Rata. sementara tunggu jem. kite shopping baju selai

Tanah Rata

Sengkian. hehehehe

09 April 2018

Jalan jalan Kuala Gandah

Ahad yang lepas kami anak beranak berjalan tengok gajah. kat Kuala Gandah,Lanchang.

masuk free,itu yg kita mahu. yeaah! dan boleh bagi sumbangan seberapa yang kita mahu. wajib register katenye. masa register dapat pelekat sorang satu. lekat la kat mana2 yang anda mahu.

sementara ayah register kite amik gambo sini dulu.

pintu masuk

ikan rambut dulu sebelum masuk tengok gajah.

aisyah? opkos la suka. excited dia tengok gajah depan mata. siap boleh pegang lagi.

sampai dah kul 2lebih. time bagi gajah makan and lepas tu gajah mandi. kalau datang waktu pagi. ada aktiviti gajah bergerak bebas. pelawat boleh la tengok gajah-gajah bergerak bebas dalam pagar electrik.

kalau time gajah makan,makanan disediakan tuk diberikan kepada gajah. tapi dalam masa yang sama, kite boleh beli tebu yang khas tuk gajah. rm3 seikat.

gajah

opss...gajah nyorok

jom layan video pulak.

lepas tengok gajah. kami sekeluarga nak pegi deerland pulak.

deerland dekat je dr tempat gajah tadi. lebih kurang 10 minit boleh la sampai kot. nak masuk tuk dewasa rm7 and kanak2 3-11 tahun rm4.

kat deerland ni bukan setakat ada deer. macam2 haiwan ada. ada burung unta,ayam katik,arnab,rakun,ular,biawak,iguana dan macam2 jenis ayam la. semua boleh pegang. nak tak nak pegang je. hehehe..

maaf. gambar kat deerland tak dpt tangkap banyak sebab betri handphone kong. adoi.

yang penting gambar ibu ok. hahaha
tu dia rusa

boleh masuk dalam pegang rusa. bulu dia kasar ok.

10 November 2017

Percutian Singkat Ke Pulau Tioman

Assalamualaikum pembaca sekalian,

Sekian lama aku dah tak mengarang disini, tengok, bahasa aku pun dah macam apa entah.

hujung minggu lepas aku dan keluarga kecil aku pergi bercuti ke Pulau Tioman. Perancangan ke Pulau Tioman hanya mengambil kurang dari seminggu. memang tak rancang langsung nak pergi bercuti. Disebabkan kontrak aku dah abis 3/11/2017 haritu. aku terus plan nak ke Pulau Tioman. aku minta Suami aku amik cuti 6/11 & 7 /11 supaya ada masa panjang sikit.
Baru sampai jetty mersing,aisya  tunggu ayah dia beli tiket.

Tunggu feri sampai

dalam feri menuju ke Pulau Tioman
dah sampai Kg Tekek

selfie dulu.hehhe

dah sampai bilik yeay

katil single tuk ayah. hahahaha

Pantai dr Kg tekek

Jalan2 petang.ni pandangan luar chalet kami

pandangan dr pantai Juara Beach Resort

Pantai dari Kg Juara

Ada penyu kat Kg Juara, tapi sampai Oktober je.

Ok. bermula la sesi mencari Chalet. aku search kat Trivago chalet yang paling murah tuk tarikh 5/11. masa tu yg paling murah ada chalet Juara Beach Resort kat kg Juara. harga RM120. aku terus book. dan tunjukkan kat suami. dia pun kata ok. proceed.

Dan tiba waktunya. hari Ahad 5/11 kitorang gerak dari kg Serom pukul 3.30 pagi. terus ke jetty Mersing. sampai lebih kurang pukul 6.30 pagi. solat subuh dan beli tiket feri tuk dua orang pergi dan balik. RM150. perjalanan dr Jetty Mersing sampai Kg Tekek ambil masa lebih kurang 2jam.

Sampai Kg Tekek. dalam kul 10.30 pagi. kitorang sarapan dulu. nasi goreng ,roti kosong 2 keping,milo ais dan nescafe ais. bajet sarapan masa tu rm19. lepas tu terpikir jugak macam mana nak ke kg juara. sebab jauh jugak dan jalan dia berbukit2. kalau jalan kaki ambil masa lebih kurang 2-3 jam. makcik kedai tu bg no telepon suami dia, suami dia buat servis penghantaran ke kg juara. tuk amik servis tu satu kepala rm35 pergi sahaja. kami amik pergi balik jumlahnya rm140.

dah sampai tempat penginapan kami lebih kurang kul 11.30. kami amik 2 hari 1 malam sahaja. tuk kurangkan kos kami tak amik snorkeling. lagipun aisyah kecik lagi. lainkali tunggu dia besar sikit kite snorkeling ek. tuk hilangkan bosan dan tak ada aktiviti. kitorang sewa motor. satu hari rm80. round2 kg juara dan kg tekek. berbaloi jugak. ganti dengan aktiviti snorkeling..hehehe

yang ni aku ringkaskan perjalan kami ke pulau tioman

5/11/2017
3.30 pagi : Bertolak dari Sungai Mati.
6:30 pagi : Sampai Jeti Mersing
7:30 pagi : Naik Feri menuju ke Pulau Tioman
10.30 pagi : Sampai ke Kg Tekek.
11.00 pagi : Gerak ke Kg Juara dengan menaiki Kembara
11.45 pagi : Check In Juara Beach Resort(JBR).
12.30 tengahri : Pusing2 Kg Juara dan Kg Tekek
3:00 petang : balik ke JBR
5:00 petang : Pusing2 di Kg Juara dan aktiviti pantai.
7:00 petang : balik ke JBR

6/11/2017
6:00 pagi: Check Out JBR
7:15 pagi: Sampai ke Jeti Kg Tekek
7:30 pagi: Naik feri menuju ke Mersing
9.45 pagi: Sampai ke jeti Mersing.

kos:
Penginapan: RM120 satu malam
Feri Mersing-Pulai Tioman-Mersing : RM140 (RM35 seorang /sehala)
Servis Penghantaran ke Kg Juara: RM140 (RM35 seorang /sehala)
Sewa Moto: RM80 perday
Makan/Minum:RM40
Kos Minyak dan Tol(Tangkak-AyerHitam)=lebih kurang RM100

Jumlah Keseluruhan:RM620

Sengkian...hehehehe

18 November 2016

Bersawang

Assalamualaikum...

saje singgah blog tengok2 ada berapa banyak labah-labah..

ikutkan...macam-macam nak cerita..tapi tertaip...

alkisah perkembangan aisyah yang bermacam-macam ragam...

esok-esok la kalau rajin..hehehe

see yaa

02 October 2015

Hasil Perahan Susu

Salam Jumaat,

dah sebulan aku pam susu ikut jadual. err...tak de la ikut sangat. sejak2 ada geng mengepam ni. bertambah semangat pam ikut jadual. teheee..

sebelum tu tunjuk sikit hasil perahan hari ni pukul 10.45 pagi td. pam selama 20 minit.
sebelah kanan tu hasil belah kanan sahaja. jarang2 dpt macam ni utk satu sesi perah

sebelum ni kalau pam memang dpt satu botol je..paling banyak 5oz la satu sesi. penah gak 1oz je satu sesi dengan pam selama 30 minit. sedih. duli ibarat kais pagi makan pagi. kehkehkeh.

kini tidak lagi. stok dalam peti ais banyak. alhamdulillah.

cume,sejak2 aisyah dah makan ni. dia kurang minum susu. pengasuh pulak, rajin memasak. bila aisyah dah makan. mana maunye dia nak minum susu. selalu bagi pengasuh 15 oz habis. sekarang, bagi 15 oz mesti ada baki 5oz. kadang2 bako 7oz. adeh.

tak pe,janji aisyah sihat.

apa rahsia susu banyak ni?

entah la.. aku pun tak berapa pasti aku makan apa.. tapi sarapan pagi memang tak penah tinggal lagi setakat ni. walaupun minum air sahaja. selalunya sarapan aku air milo dan roti sahaja. cecah dengan air milo..sedap. hehehe..aisyah pun kadang2 join sekali.

so,tips aku, sarapan sebelum kul8 pagi. makan tengahari jangan lambat,malam sebelum tido minum air suam atau milo panas. in syaa Allah,kalau niat kite betul,dipermudahkan semuanya. tak gitu?

akhir kalam,dongibab,kipidap

24 August 2015

Susu Ibu oh Susu Ibu

salam sehati sejiwa..heh!

kurang lebih seminggu kita akan menyambut hari merdeka. tujuan aku menulis post kali ini bukan untuk mengulas mengenai hari merdeka. tujuan sebenarnya hanya la nak kongsi pengalaman sepanjang aku menyusukan anak kesayangan iaitu Rahadatul Aisyah.

sebulan yang lalu. selepas habis cuti raya aidilfitri, susu badan aku merudum. mungkin sepanjang cuti yang lama itu aku tak pam langsung. hanya bagi susu badan direct kepada Aisyah. dan stok susu pun hanya satu botol iaitu dalam 5 auns sahaja.

maka bila masuk opis. pulun la mengepam susu. pam 3 sesi. pagi,tengahri dan petang. selalunya pagi aku pam dirumah. dalam pukul7 pagi. yang itu terus bagi ke pengasuh. tengahari sekali. pam dan terus hantar ke pengasuh. dan petang pam simpan untuk stok dirumah.

berterusan la camtu dalam seminggu. lepas tu susu kembali banyak seperti biasa. dalam minggu yang sama aku buat power pumping. area kul 4 pagi.

dan akhirnya stok susu kembali banyak. errr. tak de la banyak sangat. sekurangnya tak perlu la aku ulang alik dari opis ke rumah pengasuh untuk hantar susu perah.

tapi sepanjang susu merudum tu. ada la sok sek sok sek yang menyarankan campur susu formula. adoi la. annoying sungguh. selagi kite boleh usaha tuk banyakkan susu. aku akan cube sedaya upaya. aku lebih suka kalau mereka bagi tips banyakkan susu daripada bagi cadangan campur susu formula. huh!

apa tips aku susu kembali seperti biasa. antara tipsnya. pertamanya aku buat power pumping. selalunya aku buat area pukul 12 tengah malam sehingga 5 pagi. yang ini 3 hari berturut-turut.
aku google je nih...aku amalkan yang pam double tuu..

tips kedua, aku amalkan makan milk booster iaitu  habatus sauda. aku makan habasyi oil.

tips ketiga. think positif. walaupun susu kurang. dan doa.semoga dipermudahkan untuk menyusukan si kecil itu.....

dan yang penting...niat

ok..sekian perkongsian kali ini..

daaaa~~~

10 August 2015

Si Kecik Yang Bambam

Posing sebelum tido
alkisah jumaat lepas..lepas magrib si kecik ni dah tido. tup2 dekat2 kul10 dia bangun pulak..ajak ibu ayah dia main2. maka, inilah jadinya. ibu snap gambar anaknya yang tak de tanda2 nak tido. akhirnye hampir2 kul 1 pagi baru dia nak tido. plan asal nak tido awal musnah. ahaha

sabtu ahad si kecik ni dah sedap mengempeng dengan ibu, maka tadi masa nak hantar si kecik ke rumah pengasuh dia dok melekat pulak ke ibunya. sekuat hati pulak dia peluk. ni yang buat ibu rindu kat aisyah ni.

***tak sabar nak balik opis jumpe si kecik ni...

2 Hari 1 Malam di Cameron Highland

8 & 9 September 2018  Perjalanan dari KL ke Cameron Highland(CH) memang sesak (baca:jammed). Bertolak jam 8.30 pagi. sampai ke ...