Nuffnang Ad

18 March 2010

Tips Apabila Break Kereta Tidak Berfungsi

kepada pembaca blog aku yang tidak semenggah ini...
aku mahu berkongsi tips bila break kereta kamu tidak berfungsi..

ok..yang pertama-tama sekali adalah....jangan panik..kenapa kita harus jangan panik...yelah..jika kamu panik...mesti macam-macam akan berlaku..jadi tips yang mampu aku bagi sekarang adalah jangan terlalu panik..

kedua adalah..tekan pedal break kaki kamu berulang-ulang kali...hal ini akan dapat memperlahankan kereta kamu walaupun break tidak berfungsi...

yang ketiga...jika break kaki kamu tidak berfungsi..secara automatik anggap break tangan kamu juga tidak berfungsi...jadi tips ke dua adalah jangan menggunakan break tangan. Cuba kamu bayangkan ketika kamu sedang asyik memandu...tiba-tiba kamu mahu menekan break...tetapi break kaki kamu tidak brfungsi...jadi kereta kamu sekarang dalam keadaan sedang bergerak..jika kamu menggunakan break tangan kamu pada masa ini..kereta kamu akan berpusing dan memberikan impak yang lebih teruk...

yang keempat...seeloknya kamu carilah sesuatu yang keras contohnya tiang untuk dilanggar supaya dapat menghentikan kereta kamu dari bergerak...jika kamu sedang menurun bukit,pastinya keadaan kereta kamu sedang bergerak laju dan ini akan menberikan kesan apabila kereta kamu melanggar sesuatu...jadi berbalik kepada tips yang kedua tadi..tekan pedal kereta kamu berulang kali..tekan lepas tekan lepas...jika tiada benda keras dihadapan kamu..langgarlah apa-apa yang membolehkan kenderaan anda berhenti.

yang kelima..matikan enjin kereta kamu setelah kerata kamu sudah berhenti dan panggillah sesiapa yang sepatutnya..hehehe

lagi apa ek??ha...aku pun tak ingat...tips ini aku penah baca kat surat khabar..tapi aku tak ingat la surat khabar apa...dan aku tak ingat ada lagi tips seterusnya atau tidak...aku rasa ini je kot tips yang aku tahu...

jika ada sebarang penambahan tips..sila lah komen dibahagian komen dibawah ini..hehe...

jadi,jagalah kereta atau kenderaan anda dengan baik supaya sebarang kemalangan dapat dielakkan...

sekian,terima kasih...=)


ini adalah hasil jika break anda tidak berfungsi dengan baik...terima la padahnya..hahaha

No comments:

2 Hari 1 Malam di Cameron Highland

8 & 9 September 2018  Perjalanan dari KL ke Cameron Highland(CH) memang sesak (baca:jammed). Bertolak jam 8.30 pagi. sampai ke ...