RSS
Fix_Left

Rukun Islam Ada 5

Assalamualaikum....(xpenah lak bg salam sebelum ni)

Hai kawan2....hehehehe...
Disini saya mahu meningatkan kamu semua bahawa...Rukun Islam ada 5...
ingat lagi tak rukun islam?mestilah ingat kan....kita kan orang islam...


  1. Mengucap dua kalimah syahadah
  2. Menunaikan solat fardu lima waktu
  3. Berpuasa pada bulan Ramadan
  4. Membayar zakat 
  5. Mengerjakan Haji di Mekah bagi mereka yang mampu

Diantara 5perkara diatas....adakah kita betul2....laksanakan??ok...mengerjakan haji mungkin saya belum mampu lagi...doakan saya mampu pergi haji satu hari nnti....

Disini saya mahu menekankan perkara yang kedua...iaitu solat fardu lima waktu....ok..bg wanita..memang kadang2 miss sebab datang bulan..ops..maaf jika saya terlalu open....

Apakah hukum jika kita tidak melakukan rukun islam??berdosa bukan?jadi apakah hukum jika kita tidak solat....berdosa la kan....

Mungkin ada yang fikir...ah..aku solat ke tak solat ke boleh berjaya jugak...ish2...bawak2 la bertaubat....
solat itu tiang agama...jika kita tak solat..mana tiang kita?sekali tiup je dah roboh....iman kita mesti tak kuat....

Dan mungkin ada yang berfikir..."tak tentu solat aku diterima..baik aku tak payah solat"....ish ni pun bahaya ni...
yang penting solat la dulu...apa2 hal pun...walau macamana pun kita...solat tu wajib....wajib tu jika kita melakukan mendapat pahala..dan jika tidak melakukannya..kita berdosa...hal diterima ke tak...tu hal kita dan Dia...yang penting kita nak solat....

Ok lah..tak nak bebel banyak...saya pun bukan la sempurna sangat pun...tapi kita kena la saling ingat mengingatkan diantara satu sama lain....

Renung2kan lah...dan selamat beramal...hehehehe

--sekian,wasalam--

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 komen-komen: