RSS

10 June 2010

Khasiat Kurma

hari ini jalan2 blog orang. ada kurma. tiba2 rasa mahu makan kurma la. kurma ni banyak khasiatnya. 

Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam telah menyebutkan tentang khasiat sejenis kurma yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari yang bermaksud :

"Diceritakan oleh Jumaah bin Abdullah yang disampaikan oleh Marwan yang mendapat berita daripada Ibnu Hashim bahawa Amir bin Saad mendengar bapanya meriwayatkan Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda : "Sesiapa yang memakan 7 biji tamar ‘Ajwah’ dia akan terkawal daripada kejutan syaitan dan sihir pada hari itu".

ha. baca tu. kita akan terkawal daripada kejutan syaitan dan sihir. aku masa bulan puasa je makan kurma. sepatutnya kena amalkan selalu. tapi kan. aku lau dah dapat kurma. memang makan sampai habis kurma satu kotak tu. haha. 

wanita yang hamil digalakkan makan kurma. mudah2an anak yang bakal lahir nanti menjadi seorang yang penyabar, bersopan santun serta cerdas pemikirannya. Insya Allah. 

nak kurma. nak kurma. selain kurma kismis dan madu juga elok diamalkan memakan. banyak khasiatnya. tapi kali ni aku cuma nak tumpu kat kurma je. 

kurma ni elok dimakan pada waktu pagi. orang yang menjaga kesihatan juga elok makan kurma ni. walaupun ianya manis. tapi tak mendatangkan penyakit. sebelum pergi kerja ke kelas kuliah ke. elok la makan kurma. untuk kanak2 pula elok untuk pertumbuhan mereka. jadi aku pun nak amalkan makan kurma ni. 

kurma yang banyak khasiatnya
p/s: blok depan ni atlet lelaki badminton. woo...cuci2 mata la

1 komen-komen:

Ichi said...

ewah2. cuci mata yep!