RSS
Fix_Left

Petua Untuk Ceria Khas Untuk Kamu

Dengar ceramah memang banyak yang kita dapat...
Aku dengar rakaman ceramah dari Dato' Hj Fazilah Kamsah
Tajuk ceramahnya adalah "Petua Untuk Ceria"

Untuk ceria kita kena tahu sebab2 kenapa kita tak ceria...
antara sebab2nya adalah:

· hidayah tak turun...bukan nama hidayah ye..tetapi orang tu belum diturunkan hidayah.
· jahil atau bodoh.
· bodoh sombong. dah la bodoh. sombong lak tu.
· hati kotor. ish2. bersihkan hati tu dulu la. kotor sangat tu.
· banyak ilmu tapi tidak amal. yg ni kesian sungguh. ada ilmu tapi tak nak amal.
· tak istiqamah. ni kenapa la. kejap baik kejap tak baik.ish2.
· tak satu hati. kene satukan hati kita.
· tak bersyukur. kita kena bersyukur dengan apa yang kita ada.
· suasana yang negative(ini kes yang selalu pakai baju itam..seluar itam…segalalah hitam...jgn hati pun itam sudah la…kena la ada warna2 jugak)
· Kawan2 yang bosan. ish pilih la kawan yang boleh mengajak kita ke arah yang ceria.
· Kawan2 yang pembunuh semangat. kawan2 macam ni memang tak nak tengok kita berjaya langsung.
· Gagal menjadikan sesuatu itu subjektif..hanya nampak yang negative.
    Bila sudah tau sebab2 kita tidak ceria...baru la ada petua2 untuk ceria...
    antara yang dapat didengar dan sempat dicatat adalah seperti berikut...hehehe..


    1. Jangan ingkar ibadat..PATUH PERINTAH ALLAH..jaga ibadah dgn Allah
    2. Jangan lupa pasang niat sebelum tidur…berdoa khusus untuk keceriaan…contohnya::sebelum kita masuk tidur…doa esok bagn ceria.PASANG NIAT TIAP2 HARI ye..
    3. MAAFKAN SEMUA ORANG sebelum tidur
    4. PROGRAMKAN MINDA YANG POSITIF…sebelum bangun tido doa..supaya esok bangun pagi kita jadi org hebat..rangsang minda seupaya positif.
    5. Bangun tidur terus senyum..BANGUN PAGI DENGAN SENYUMAN DAN DOA..(air dihulu jika jernih..maka jernih lah ke hilir)
    6. Pakai yang sesuai dengan jiwa…dengan suasana..warna yang sesuai…tenang hijau..ceria dan kasih sayang biru muda..ceria dan rasa berjaya ungu atau emas atau perak..ceria dan beran merah.
    7. Pagi2 cari butang hijau dalam hidup kita…hijau adalah sesuatu yang tenang…contoh(bangun pagi kena minum Nescafe itu adalah butang hijau dia…atau dengar nasyid,sms kawan2,makan roti canai)….

    kenapa mesti berduka walhal kita boleh ceria

    8. Lakukan kerja yang setiap kita buat dengan bersungguh2…jika kita buat kerja bersungguh2…petang2 kita akan berasa penat…jika penat..segala dosa akan trehapus
    9. Ceriakan orang lain…untuk ceria..ceriakan orng lain..untuk bahagia.bahagia kan org lain…
    10. Persekitaran yang ceria…persekitran kene byk warna hijau dan kuning….
    11. Sebelum kita berpisah dari tempat kita berada.
    11. kita bermaaf2an.
    12. Jaga kesihatan…senam..diet..rehat dengan betul…kenapa mesti murung ..kenapa mesti boring bila anda boleh bahagia dan ceria.
    13. Lakukan amalan menguruskan stress..exercise…bercerita dgn kwan…family…tgk kartonn…main2 ngn baby..tgk ikan…tgk batu2 yng cantik2..
    14. Jgn jadikan masalah sebagai masalah..
    15. Sayangi haiwan…haiwan kesayangan..
    16. Gunakan startegi yang tertentu untuk membentuk keceriaan..startegi kene la kearah yang ceria…
    17. Tak perlu menang setiap masa..untuk ceria..jgn terlalu berharap untuk menang…it’s ok la jika kalah.sekali2 kalah ada pengajaran
    18. Setiap matlamat kene selaras dgn matlamat yang lain…agama..kluarga..kerjaya…
    19. Buat perbandingan dgn bijaksana..org yangberbasikal tgk yang org jaaln kaki.
    20. Bentuk dan pupuk persahabat yang bersepadu…yang pelbagai masayarakat
    21. Terima diri tanpa syarat…kita ada kehebatan…
    22. Jangan fikir banyak perkara sebelum tidur
    23. Bukak minda buka hati..untuk ilmu baru…maklumat baru….
    24. Nyatakan kepada org lain ..betapa pentingnya mereka kpd kita…asset
    25. Jika tak pasti…buat telahan yang positif…contoh..orang lain senyum kepada kita…kita tak tau dia senyum sindir atau apa…jadi kita fikir positif…
    26. Yakin kebolehan kita..
    27. Jgn terlampau yakin terhadap diri sendiri…jgn syok sendiri…
    28. Jgn hadapi masalah sendirian…buat apa2 berjemaah…selesaikan masalah bersama keluarga…tidak rugi org yang bermuasyarah…masalah selsesai dan dapat berkat..
    29. Bentuk rutin2 yang positif…
    30. Jgn terlalu risau..kerana risau itu sesuatu doa…waspada xpe…
    31. Buat serupa cakap….jgn cakap tapi xbuat…nnti stress…buat apa yang kita cakap…
    32. Jgn ada perktaan “kalaulah..”…seolah2 tidak redha dgn ketentuan Allah…
    33. Semangat sukarela…seronok berkhidmat dgn skraela
    34. Riadah..exercise…untuk sihat
    35. Setiap perkara penting..jgn remehkan hal2 yg kecik…
    36. Ketawa berpada…ketwa sikit …senyum banyak2…
    37. Aromatrepai..pakai wangi2an..
    38. Jgn cemburu
    39. Ada hobi
    40. Seronok dgn perkara yang kecik2…dgr muzik…baling batu dalamn air….
    41. Tidur nyenyak…

    • Digg
    • Del.icio.us
    • StumbleUpon
    • Reddit
    • RSS

    0 komen-komen: